Motivatie en Fascinatie

Voor Hans Ottenhof is het werken met klei altijd een avontuur waarbij hij steeds nieuwe mogelijkheden onderzoekt
en ontdekt. Eerst waren er de traditionele gedraaide vormen. Later kwamen daar ook gedraaide objecten in vrije
vormgeving bij. Bijzondere omstandigheden deden hem kennismaken met glas-fusing. Een nieuwe weg met
fascinerende mogelijkheden. Maar ook het werk met de draaischijf bleef hem boeien. De combinatie van gedraaide
keramiek en glas lag toen voor de hand.

In het werken met klei en glas probeert hij een zo goed mogelijke balans te vinden tussen de verschillende elementen
in het object. Vorm en kleur en het toegevoegde glas moeten voor hem steeds in onderlinge balans zijn. Het glas,
gestolde vioeibaarheid, heeft door zi jn transparantie een open karakter en wordt verbonden met keramiek dat meer
gesloten van aard is. De kleur vormt een belangrijke schakel tussen beide materialen. De combinatie van deze
materialen heeft geleid tot een serie vazen, die zowel vaas als object zijn. Door het gebruik van goud roepen deze
werken een barokke sfeer op.

Klei is een materiaal dat voorkomt uit de aarde; rotsen en gesteente. Vanaf de prille Oudheid hebben mensen
voorwerpen gemaakt uit klei. Voorwerpen die ieder een eigen verhaal vertellen. Over de cultuur van die tijd en over
de mensen die die objecten gemaakt hebben. Al deze voorwer·pen vormen als het ware een fascinerend spoor door
de tijd. Misschien is het het verlangen om mijn eigen spoor in de tijd achter te laten dat mij steeds weer nieuwe wegen
doet bewandelen.

CV